Група 2 – А с/с Дата 26.04.22 р. Предмет Основи медсестринства. Лекція № 6 Тема Рух і здоров’я

 

Викладач

Шарій В.М.

Предмет

Основи медсестринства

Група

2 – А с/с

Дата

26.04.22 р.

Лекція № 6 Тема

Рух і здоров’я

           

Актуальність теми:

збереження здоровя здорових людей є основним положенням концепції охорони здоровя населення України. Медичний працівник повинен вміти сформувати таку точку зору у кожної людини, вміти дати необхідні рекомендації по збереженню здоровя.

Цілі лекції:

а) навчальні: знати вплив рухової активності на функціональний стан органів і систем; основні принципи тренування; особливості рухової активності різних груп населення з урахуванням віку, характеру праці, стану здоров’я; уміти пояснити пацієнту значення рухової активності для здоров’я; оцінити силу м’язів.

б) виховні:     виховувати правильне ставлення до здоровя

Зміст матеріалу:

Рух-це ознака повноцінного життя,він необхідний для розвитку і росту організму. Фізичні навантаження збільшують життєву ємкість легень з 3-5 л у нетренованих до 7л у спортсменів,підвищують аерацію легень,що є профілактикою бронхолегеневих захворювань. Розвивається і опорно-руховий апарат-збільшується маса і сила м’язових волокон,поліпшуються збудливість,скоротливість,еластичність м’язів,координація рухів,удосконалюється сила,швидкість і витривалість організму. Під дією фізичних вправ помітно зміцнюється серцево-судинна система - серце працює більш економно,скорочення його стають потужнішими і рідшими внаслідок збільшення маси і товщини міокарда.

Фізичні вправи значно поліпшують обмін речовин внаслідок позитивного впливу на залози внутрішньої секреції, які виділяють життєво необхідні грмони (гіпофіз, наднирники, підшлункова залоза).

Фізична культура і спорт у будь-якому віці підвищують природну опірність організму до несприятливих факторів зовнішнього середовища,інфекцій. Наукові спостереження показують, що люди,які регулярно займаються фізичними вправами ,рідше хворіють,продуктивніше працюють і довше живуть.

Ходьба-найдоступніший вид вправ, вона може бути рекомендована людям різного віку,що мають різну фізичну підготовку і стан здоров’я. Починати ходьбу треба з 1-2 км. Кількість кроків на 1хв зростає поступово-з 70-80 до 90-120. Спочатку збільшують час прогулянки, а потім-її темп.

Більш активною фізичною вправою є біг. Під час бігу працюють ті самі групи м’язів,що і при ходьбі,але значно інтенсивніше. В першу чергу посилюється діяльність серцево-судинної і дихальної систем.

Купання і плавання дуже корисні процедури. Вода не тільки загартовує організм,але й своєрідний масаж шкіри і м’язів. Рухи у воді прекрасно розвивають м’язи,поліпшують обмін речовин,тренують серцево-судинну,а особливо-дихальну систему.

Їзда на велосипеді-один із найбільш емоційних видів  циклічних вправ. Відчуття швидкості,постійна зміна зовнішнього оточення сприятливо впливають на центральну нервову систему,створюють прекрасний настрій. Але велосипед протипоказаний при порушеннях постави,варикозному розширенню вен нижніх кінцівок,геморой та інших захворюваннях.

Для організації занять фізичними вправами всіх пацієнтів розподіляють на чотири групи залежно від стану їхнього здоров’я і фізичної підготовки.

Попереднє медичне обстеження осіб,які починають займатися фізичною культурою,поряд із звичайними клініко-фізіологічними методами обстеження,має включати визначення переносності заданого фізичного навантаження рівень вихідної тренованості. Для цього користуються відповідними пробами.

Проба з присіданнями . Станьте в основну стійку(ноги разом ,п’яти зімкнуті,носки розведені). Порахуйте пульс( П1). У повільному темпі зробіть 30 присідань випростуючи руки вперед,зберігаючи тулуб прямим і широко розводячи коліна в сторону. Підрахуйте пульс відразу після присідань(П2) і через 1 хв після присідань (П3).

   

Р(індекс Руф’є) =П1+П2+П3-200

                                       10

Отриманий результат оцінюють таким чином:0-відмінна реакція на фізичне навантаження; 0-5- добра; 6-10- задовільна; 10-15-слабка; 15-незадовільна реакція.

Ортостатична проба.  Відпочивши лежачи протягом 5 хв підрахуйте пульс  за 1 хв. Встаньте ,відпочиньте стоячи протягом 1 хв,після того підрахуйте пульс за 1 хв. Різницю пульсу в положенні лежачи і стоячи оцінюють таким чином: менше ніж 12- добра реакція ,12-18- задовільна,19-25- погана,понад 25 дуже погана реакція.

Пробу з затримкою дихання. Проводять на вдиху і на видиху. На вдиху: відпочинок сидячи протягом 5 хв,глибокий вдих,видих і затримка дихання. Фіксується час затримки дихання . Критерії оцінки: менш ніж 1 хв- погано, від 1 до 2 хв-задовільно, понад 2 хв-добре (тренованість оцінюється як висока). Нормою затримки дихання на видиху для людей,які не займаються фізкультурою і спортом,вважають 35-40 секунд.

Ці проби дозволяють визначити не лише підготовленість осіб до заняття фізичними вправами, величину необхідного фізичного навантаження,але й динаміку фізичного стану осіб,які займаються фізичною культурою.

Контрольні питання для студентів по матеріалам лекції:

1. Який вплив має рухова активність на функціональну діяльність органів і систем організму?

2.Які основні види фізичних вправ?

3. Особливості  рухової активності людей різного віку.

4. Механізми дії  фізичних вправ на організм хворого.

5. Які основні принципи тренування?

6. Якими є гігієнічні вимоги до спортивних приміщень, одягу, взуття людей , які займаються фізичною культурою?

7. Що таке самоконтроль при заняттях фізкультурою і спортом?

8. Як вести щоденник самоконтролю?

9. Що таке антропометрія, спірометрія і як їх провести?

10. Які функціональні проби проводять для визначення вихідної фізичної підготовки та ступеня фізичної тренованості?

 

Матеріали самопідготовки студентів за темою лекції:

Шевчук М.Г. Сестринська справа. – К.: «Здоровя». 1991 р. стор. 285 – 301;

Пасєчко Н.В. Основи сестринської справи. Курс лекцій. Тернопіль «Укрмедкнига». 1999 р. – стор.287- 309.

VII. Література

навчальна Шевчук М.Г. Сестринська справа. – К.: «Здоровя». 1991 р.

Пасєчко Н.В. Основи сестринської справи. Курс лекцій. Тернопіль «Укрмедкнига». 1999 р.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Викладач Шарій В.Н. Предмет Медсестринство в сімейній медицина – 4 Ас/с Дата 13.11.20 р Тема №3 Лекція . Особливості спостереження за дітьми раннього віку в сімейній медицині.

Шарій В.М. Предмет Медсестринство в сімейній медицині Група 4 А с/с Дата 08.11.21 р. Тема № 4 лекція Діагностично-лікувальна робота на дільниці, участь сімейної медичної сестри в її проведенні.

Предмет Геронтологія, геріатрія і паліативна медицина Дата 12. 10. 20 Лекція №3 .Тема: Особливості перебігу захворювань органів дихання і травлення в осіб літнього та старечого віку.