Група 2 – А с/с Дата 02.05.22 р. Предмет Основи медсестринства. Тема № 7 Лекція. Раціональне харчування

 

Викладач

Шарій В.М.

Предмет

Основи медсестринства

Група

2 – А с/с

Дата

02.05.22 р.

Тема № 7 Лекція.

Раціональне харчування

           

Актуальність теми:     Раціональне харчування є профілактикою захворювань. Надмірне харчування, не збалансоване може привести до розвитку ожиріння, ішемічної хвороби, захворювань опорно-рухового апарату тощо; недостатнє харчування викликає виснаження, дистрофічні явища.

Цілі лекції:

а) навчальні:  знати основні принципи раціонального харчування; організацію харчування залежно від інтенсивності праці; основні принципи збалансованого харчування.

б) виховні: виховувати правильне поняття про розумне харчування у студентів та прищеплювати  правильне ставлення до харчування як запоруку здоровя.

Зміст матеріалу:

РАЦІОНАЛЬНЕ ХАРЧУВАННЯ

     Важлива роль у забезпеченні високого рівня здоров’я, збільшенні тривалості життя і збереженні працездатності людей належить харчуванню. Для того щобхарчуваннявідпові­далоперерахованимвимогам, вономає бути раціо­нальним. Раціональне харчування — це правильно організова­не своєчасне постачання організму поживної їжі, що міс­тить оптимальну кількість різних харчових речовин, які необхідні для життя, росту і розвитку організму, для зміц­нення здоров'я і підвищення працездатності людини.

Раціональнехарчуваннябазується на таких законах:

1. Закон відповідностіенерговитраторганізмуенерго-місткостіраціону. Цеозначає,щоенергетичнацінністьхарчовогораціонумаєвідповідатиенергетичним потре­бам організму;

2. Закон відповідностіхімічного складу раціонуфізіо­логічним потребам організму. У харчовомураціоніповин­німіститися в достатнійкількостівсіхарчовіречовини, необхідні для пластичнихцілей (синтезу власнихречовинорганізму) і регуляціїфізіологічнихфункцій;

3. Законзбалансованості. Харчовийраціон для забез­печення максимального ефектумає бути збалансованим за вмістомрізниххарчовихпродуктів;

4. Закон тимчасовогорозподілуїжі. Сліддотримува­тися режиму харчування, щовизначаєтьсяспоживаннямїжі у суворовизначенігодинидоби;

5. Закон адекватності. Хімічний склад їжі та їїзасво­юваністьмаютьвідповідатиособливостямобміннихпро­цесівконкретноїлюдини;

6. Закон естетичногозадоволення. їжамає бути приємною на смак, матигарний аромат і вигляд та споживатися в сприятливихумовах;

7. Закон санітарноїдоброякісності та епідемічноїбезпекиїжі. їжа не повинна містититоксичнихречовин, патогеннихбактерійабоїхтоксинів.

Згідно з рекомендаціямищодовживанняхарчовихречовин і енергії для різнихгрупнаселенняусіпрофесіїрозподілено на п'ятьгрупрізноїінтенсивностіпраці.

Перша група: керівникипідприємств і організацій, інженерно-технічніпрацівники, медичніпрацівники (крімхірургів, медичних сестер і санітарок), педагоги (крімспортивних), працівни­ки науки, літератури і мистецтва, журналісти, бухгалтери та ін.

Друга група: інженерно-технічніпрацівники, працяякихпов'язана з деякимифізичнимизусиллями, агрономи, зоотехніки, ветеринари, продавці, працівникисфериобслуговування, зв'язку, медсестри і санітарки, інструкторифізкультури, спортивнітренери та ін.

Третягрупа: працівникимеханізованоїпраці, станочники, хірурги, водії, текстильники, працівникилегкої, харчовоїпромисло­вості і комунально-побутовогообслуговування, бригадирипольових і тракторних бригад, поліграфісти, залізничники, працівники авто- і електротранспорту та ін.

Четвертагрупа: будівельники, механізатори, працівникинеме-ханізованоїпраці, деревообробноїпромисловості, столяри, металур­ги та ін.

     П’ятагрупа: шахтарі, сталевари, вантажники, землекопи, муляри та ін.

     Харчування осіб різного віку та характеру праці має свої особливості.

Дітям грудного вікупотрібнеособливехарчування.

Для дітейувіцівід 2 до 7 роківмає бути організоване 4—5-разове харчування: сніданок, другийсніданок, обід, полудень і вечеря. Три­валістьпроміжківміжспоживаннямїжі — 3,5—4 год. Не слідвклю­чати в меню гострі і смажені страви. Співвідношеннябілків, жирів і вуглеводівмає бути таким: 1:1:3.

Учні 1—7 класівхарчуютьсявідповідно до часу занять у школі за таким орієнтовним режимом: перший сніданок о 7.30—8.00, стано­вить 20 % добовоїенергетичноїцінності; другий — об 11.30—12.00, 20 % енергетичноїцінності; домашнійобід — о 15.00—16.00, 35— 40 % енергетичноїцінності; вечеря — о 19.30 — 20.00, 20 % енерге­тичноїцінності. У нормах дитячогохарчування велика питома вага відводиться продуктам тваринногопоходження. На першу половину дня в меню включаютьбілковіпродукти (м'ясо, яйця), на вечерю — страви з картоплі, овочів, круп, сиру. їжамає бути вітамінізованою, особливезначення в харчуваннідітеймаютьвітаміни А і D, яківпли­вають на процеси росту.

Першоювимогою до харчування людей у похилому і старечомувіці є помірність, тобтодеякеобмеженняхарчуваннящодокількостіїжі. Оскільки при старіннізнижуєтьсяінтенсивністьобміннихпро­цесів, другою вимогою є забезпеченнябіологічноїцінностіхарчуван­ня за рахуноквключеннядостатньоїкількостівітамінів, мікроеле­ментів, незамінних кислот, поліненасиченихжирних кислот тощо. Третьоювимогою до харчування людей похилоговіку є збагаченняйогоприроднимиантисклеротичнимиречовинами. Доцільно один раз на тижденьплануватирозвантажувальний день.

Люди похилоговікуповинніобмежитижиритваринногопохо­дження (свинячий, яловичий, баранячий, вершкове масло, вершки, сметану), якібагаті на насиченіжирнікислоти і сприяютьпоглиб­ленню склерозу. Бажанообмежити себе також у вживанніпродуктів,ібагатих на холестерин (печінка, мозок, ікра, яйця). Норма рослинного жиру (20—25 г) повністюзадовольняєдобову потребу людини і похилоговіку.

Вживаннявуглеводів, особливо цукру, солодощівтакожслідобмежити. Основнимджереломвуглеводівмають стати вареніовочі І (картопля, буряк, морква), печеніяблука, якімаютьбагатопектино-£ вихречовин. Не слідвживатибагатосолінь, гострихстрав, приправ. Рідинивживають не більше 1 л на день.

Для осіброзумовоїпраціхарактерна напружена нервовадіяльність і обмеженням'язовоїдіяльності. Калорійністьдобовогораціону в них повинна обмежуватись 2400—2700 ккал. Кількістьбілківуїжімає бути доситьзначною, а кількістьвуглеводів і жирів — дещо і меншоюнорми. Рекомендуєтьсяменшеспоживатилегкозасвоюванихвуглеводів, щомістяться в цукрі, меді, варенні, кондитерськихвиробах, ласощахтощо. При надмірномунадходженнівуглеводівворганізм вони переходять у жир. Цетимбільшенебезпечно, що особи  цієїгруписхильні до повноти через обмеженуруховуактивність.

Повним людям дужекорисніовочі і фрукти, якісприяютьполіпшенню перистальтики і випорожненню кишок, забезпечуютьорганізмвітамінами і мінеральними солями. Не можнаповністювиключати з раціонужири, оскільки вони довше, ніжіншіпоживні і речовини, затримуються в шлунку і знижуютьзбудливістьтравного центру. Однакбільшучастинудобової потреби в жирах повинні і становитирослинніжири, якімаютьантисклеротичнуздатність. Ні в якомуразі не вартозменшуватинадходження в організмбілків, якіпосилюютьобмінречовин і спричинюютьвідчуттяситості. Особливо важливовводити в раціонсири, якізменшуютьжировуінфільтрацію тканин внутрішніхорганів.

Контрольні питання для студентів по матеріалам лекції:

- Яка енергетична цінність їжі (білків, жирів, вуглеводів)?

- Які основні вимоги до харчування?

- Яка енергетична цінність білків, жирів, вуглеводів?

- До якої групи відносяться медичні сестри відповідно до енерговитрат?

- Які ознаки гіповітамінозу?

- Особливості харчування  людей похилого віку.

- Дайте визначення поняттю харчовий статус.

Матеріали самопідготовки студентів за темою лекції:КасевичН.М. Загальний догляд за хворими та медична маніпуляційна техніка: підручник/ Н.М. Касевич. – 357 – 364  К.: «Медицина». 2008. – стор.

Пасечко Н.В. Основи сестринської справи. Курс лекцій . Тернопіль «Укрмедкнига» - 1999 р. – стор. 309 – 325.

VII. Література

навчальна: КасевичН.М. Загальний догляд за хворими та медична маніпуляційна техніка: підручник/ Н.М. Касевич. – 357 – 364  К.: «Медицина». 2008.

Пасечко Н.В. Основи сестринської справи. Курс лекцій . Тернопіль «Укрмедкнига» - 1999 р.

Шевчук М.Г. Сестринська справа. –К.: «Здоровя». 1991 р. 

Загальний догляд за хворими і медична маніпуляцій на техніка – К.: ВСВ «Медицина», 357 - 363 с. 2009            http://bmedcol.edu.ua/wp-content/uploads/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Викладач Шарій В.Н. Предмет Медсестринство в сімейній медицина – 4 Ас/с Дата 13.11.20 р Тема №3 Лекція . Особливості спостереження за дітьми раннього віку в сімейній медицині.

Шарій В.М. Предмет Медсестринство в сімейній медицині Група 4 А с/с Дата 08.11.21 р. Тема № 4 лекція Діагностично-лікувальна робота на дільниці, участь сімейної медичної сестри в її проведенні.

Предмет Геронтологія, геріатрія і паліативна медицина Дата 12. 10. 20 Лекція №3 .Тема: Особливості перебігу захворювань органів дихання і травлення в осіб літнього та старечого віку.